El passat divendres 22 de gener la Carme Plans, mestra de P5 de la nostra escolar i coordinadora del Cicle d'Infantil va oferir als assistents la xerrada "Estimular per a un bon aprenentatge".
Tot seguit us trobareu un breu resum del què allà es va parlar.
Al llarg dels anys ha canviat molt la manera d’ensenyar, abans era el mestre el que ho sabia tot i l’alumne era el que ho havia d’aprendre. El mestre explicava i l’alumne escoltava i contestava.
Per
sort això ha anat canviant i al llarg dels anys ens hem adonat que els nens i
nenes saben un munt de coses i que d’ells també podem aprendre.
Per què
un alumne aprengui hem de crear un ambient agradable, tranquil, els hem d’ensenyar
a observar, deduir, experimentar, crear, imaginar...
Hem de buscar activitats diferents i que tinguin interès per ells, que estiguin relacionades amb coses de la vida real, properes a ells que les puguin utilitzar al dia a dia per resoldre qualsevol situació. Que puguin participar amb les seves pròpies vivències i reforçar-les.
Hem de
buscar activitats que els facin pensar, els hem de fer preguntes obertes. Que
no hagin de contestar només si o no. Han d’aprendre deduint, fent hipòtesis,
què passarà si..., experimentant,
traient conclusions del que han fet. És més important el procés que
realitzen per arribar a resoldre un problema que no el resultat correcte, s’hi
poden aproximar. Hem de tenir en compte que per aprendre s’han d’equivocar.
Actualment
a l’escola estem treballant de diferents maneres:
Per projectes, fent treballs en equip on els alumnes s’han d’ajudar, amb
treball cooperatiu on cada un del grup té una tasca a fer un pot ser el secretari,
l’altre l’encarregat d’anar a buscar el material i repartir-lo, el portaveu que
explicarà les conclusions o bé el que han fet... tots ajuden d’alguna manera al
grup.
El curs
passat es van començar a fer itineraris. A partir d’una pregunta els alumnes hauran
de buscar la resposta d’una manera més participativa. Aquest curs ja els començarem a introduir tots els cursos i de mica en mica
aquesta serà la manera de treballar de la nostra escola.
Una
vegada acabat el treball cada alumne
farà una rúbrica per avaluar-se ell
mateix i als seus companys de grup: si han treballat bé, si tots han
col·laborat, si han après coses, si els ha agradat, si quan un alumne ha fet la
seva explicació se l’ha entès, si ho ha explicat alt i clar,...
A més
la mestra anirà fent una avaluació continua dels treballs que es van fent.
També hem
de potenciar l’autoestima reforçant
les seves fortaleses. Mirant de ser positius i d’ajudar-los a superar els
entrebancs que poden trobar-se. Potenciant les seves virtuts i capacitats.
Buscar a cada alumne el millor d’ell i amb el que es pot sentir segur. Valorant
l’esforç que ha fet per petit que sigui. D’aquesta manera se sentirà valorat i
amb ganes de millorar. Ensenyar-los que l’esforç és vital per aprendre.
A l'inici d’aquest curs varem fer una sèrie d’activitats per cohesionar
el grup, conèixer als alumnes nous i a la mestra. A infantil una mestra va portar una maleta amb una sèrie
d’objectes que significaven alguna cosa per ella i cada vegada que anava
ensenyant un explicava perquè l’havia portat . En aquesta activitat es buscava
el
factor sorpresa, la intriga i l’emoció de veure què sortiria d’un lloc tancat.
Una
altra classe tenien una pandereta i cada nen la tocava mentre deia el seu nom
seguint un ritme, la pandereta els va ajudar a perdre la vergonya. La mestra va
presentar primer als alumnes nous per tal que aquests anessin perdent la por.
També conjuntament varem buscar quines normes podríem posar a la classe i les
varem posar en el mural per anar les recordant.
Un
altre aspecte important és que l’alumne tingui estabilitat emocional, que se senti estimat, ha d’aprendre a exterioritzar les seves
emocions que moltes vegades no sap explicar-les. Ha de veure que el què li
passa a ell als altres també els pot passar.
També és
important que els ensenyem a tenir empatia a posar-se al lloc dels altres.
En
conclusió hem d’intentar que els nens i les nenes s’impliquin en el procés
d’aprenentatge.
Gràcies per aquests resums. Va molt bé saber que podem consultar per aquí si no podem anar a les xerrades.
ResponElimina