En l'etapa dels 3 als 5 anys els nens i les nenes han guanyat en autonomia a tots els nivells (control esfínters, adquisició d'hàbits, autocontrol, relació amb iguals...). El moviment serà la base per a la construcció del pensament simbòlic i l'imitació.
L'autonomia que han aconseguit els més petits els permet l'exploració de l'entorn i per tant comença l'etapa de les preguntes i del"per què?".
A nivell cognitiu són capaços d'entendre les seqüències temporals (l'ordre de les accions: em llevo, esmorzo, vaig a escola....), les normes senzilles i bàsiques (es menja a la cuina, per dormir cal pijama...). Poden realitzar el joc simbòlic de ficció més complex i inclouen personatges i més seqüències en les accions.
Millora l'articulació, el seu vocabulari creix de forma espectacular i això els permet fer un joc més ric i elaborat.
El seu dibuix es torna més esquemàtic gràcies al desenvolupament de la motricitat fina que els permet agafar el llapis, el punxó o un pinzell. Cap als 4 anys ja són capaços d'agafar les tisores.
En aquesta etapa els nens es trobem immersos en l'etapa de l'egocentrisme. a poc a poc aniran sent capaços d'entendre a l'altre com a company de joc que també té interessos i d'aquesta manera podran començar a gaudir del joc compartit.
També és l'etapa de les pors i les rebequeries.
Quines serien les joguines més adients pels més petits?
- A nivell MOTRIU: patinets, tricicles, bicicleta amb pedals i rodetes, jocs d'aigua, pilotes, jocs d'enfilar i cosir, baldufes, bitlles...
- Joc d'IMITACIÓ: nines, peluixos, accessoris per la nina, casetes, granges o escoles amb material manipulatiu, garatges i cotxes, disfresses, jocs d’imitar (cuina, planxa, mecànic...), telèfon, casa per jugar a dins.
- Jocs de MOTRICITAT FINA: plastilina, fang, gomets, pissarres..
- Jocs per ESTIMULAR EL LLENGUATGE: contes, cançons, instruments musicals, titelles...
- Jocs de CONSTRUCCIÓ: trencaclosques, mosaics, jocs senzills de manualitats, jocs senzills de bijuteria..
- Jocs REGLES: jocs de lotos, dòmino, jocs de memòria.
Extret de:
Batllori, J.; Escandell, V. (2006) 150 jocs per a l’estimulació adequada de 0 a 3 anys. Barcelona: Parramón Ediciones.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada