PENSAMENTS EDUCATIUS - Núm 41
EL FUTBOL,
ESCOLA DE VIDA 1
Tot
el que sé amb més certesa sobre la moral i les obligacions dels homes és pel
futbol, va escriure
el filòsof i novel·lista francès Albert Camus. Durant un partit de futbol, els
jugadors han de prendre moltes decisions. No només tàctiques i d’estratègia,
sinó també morals i de comportament. El jugador sent un lleuger cop del contrari
i per optar o no per simular una agressió. Pot actuar o protestar desmesuradament
una decisió errònia de l’àrbitre. O de decidir si val la pena continuar
pressionant, ja que el seu equip perd per golejada i queden dos minuts perquè
acabi el partit. Alhora que pensa si xuta o no, pren decisions en funció de
valors com l’honestedat, el respecte al contrari o la importància de l’esforç.
Molts
entrenadors d’equips de futbol infantils treballen els valors dels jugadors
alhora que els preparen tècnicament i tàcticament. Saben que hi ha valors que
els ajudaran a rendir més al terreny de joc. Són conscients que un nen que ha
après el valor de l’esforç durant els entrenaments estarà més preparat per
donar el cent per cent quan el partit ho exigeixi. Però, al cap i a la fi, un
partit de futbol és només un partit de futbol. Els entrenadors són conscients
que, en treballar els valors dels més petits al terreny de joc, els preparen
per una cosa molt més important que marcar o evitar un gol. Els preparen per a
la vida.
Els
nens estan en un període de formació clau en què absorveixen tot el que passa
al seu voltant, assenyala
Pablo Jodra, director de la
Unitat de Psicologia Aplicada a l’Esport de la Universitat Autònoma
de Madrid. Interioritzen el que els ensenyen figu-res de referència com els
pares i els entrenadors. La clau per ensenyar valors és que tants uns com els
al-tres donin el mateix exemple.
TÈCNICS I PARES
HAN DE DONAR EXEMPLE DE CALMA I DISCIPLINA
És
fonamental que l’entrenador sigui disciplinat si vol transmetre el valor de la
disciplina o que respecti l’àrbitre si vol que els jugadors facin el mateix. I
que els pares defensin els mateixos principis. Perquè, a vegades, els pares
que van a veure els partits dels fills no són un bon exemple. Insulten
l’àrbitre o ridiculitzen els rivals. Aquestes coses passen –co-menta Pablo
Jodra-. I és una llàstima. Per molt que l’entrenador s’esforci a
comunicar valors com el respecte al contrari, si els pares no fan el mateix,
no servirà gaire.
El
futbol ajuda els nens a interioritzar els valors adequats gràcies a l’exemple
que perceben en les persones que són importants per a ells. I a la constància
de posar-los en pràctica una vegada i una altra. Perquè cal muscular els valors
de la mateixa manera que les cames. Amb una feina diària, apunta Pedro
Marcet, director pedagògic de la Fundació
Marcet , una escola de futbol que és molt més que un centre en
el qual els nens milloren el xut o la capacitat per esquivar rivals. Tenim
un progrma per treballar un valor cada mes. Els nens veuen pel·lícules o
llegeixen notícies que els permeten crear un debat amb l’entrenador sobre
aquests temes. Per exemple, en el cas de l’honestedat poden debatre sobre un
jugador famós que ha rebut una targeta groga per simular un penal, explica
Marcet.
TREBALLAR ELS
VALORS AJUDA ELS NENS
A MILLORAR
EL RENDIMENT
Un
dels avantatges d’entrenar els valors és que així es millora el rendiment
esportiu dels nens. Si els ajudes a enfrontar-se a les frustracions, al fet
de perdre un partit o que l’àrbitre pot cometre un error, estan més centrats al
terreny de joc i donen el millor d’ells mateixos, afirma David Fernández,
entrenador en les categories inferiors del RCD Espanyol. Perquè tu no pots
controlar si guanyaràs o perdràs. Però sí que pots tenir molt interioritzat el
valor d’assumir responsabilitats. Així que, quan l’equip vagi perdent, hi haurà
nens que faran un pas endavant per intentar remuntar el partit. Estaran
entrenats per fer-ho.
I
el més important, els valors que s’aprenen jugant a futbol tenen una repercusió
positiva en la vida dels nens. Sempre i quan –insiteix Jaume Cruz,
catedràtic de psicoligia de l’esport de la Universitat Autònoma
de Barcelona-, els pares i altres figures de referència estiguin en sintonia
amb els valors dels entre-nadors. Perquè s’aprenen amb l’exemple i
practicant-los amb regularitat en tots els àmbits de la vida.
José A. Rodríguez es- La Vanguardia ,
14 de juny del 2014
NOTA: L’article es refereix al futbol, però evidentment
es podria aplicar a altres esports. Els valors que ens proposa l’autor i que
apareixeran en el proper número són els següents:
EL
TREBALL EN EQUIP ORDRE
I HIGIENE
RESPECTE
PELS ALTRES ENCAIXAR
LES FRUSTRACIONS
ASSUMIR
RESPONSABILITATS LA IMPORTÀNCIA DE
L’ESFORÇ
EL
MIRALL EN QUÈ ES MIREN LA VERITAT PER DAVANT
GAUDIR
DE LA VIDA TAMBÉ
CAL SABER GUANYAR
RESPECTE
PELS ALTRES: El futbol és com anar a l’òpera. Però una cosa és cridar per
animar l’equip i una altra insultar l’àrbitre o riure’t del contrari, diu
Jaume Cruz. Un dels valors que millor es poden treballar és el respecte pels
altres –considera Pablo Jodra-. Per exemple, ensenyant als nens que
cuidin el llenguatge i que es dirigeixin al contrari i a l’àrbitre amb educació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada